Monday, June 13, 2011

Salam.. aku tahu.. kalau selalu cerita pasal kehidupan kita, kadang2 orang yang baca pun boring kan??
So disebabkan aku dah berjinak2 dalam bidang masakan..aku nak kongsi la resepi2 dengan semua yang baca..
even follower aku ciput je..tapi aku "ok" je..adat la tu..semua orang ada hak untuk follow mana2 blog yang dorang suka..aku pun sama..sebab aku ni bukan rajin sangat nak follow blog orang..sebab aku ni sentiasa la busy..ok la..kita berbalik kepada post aku pada kali ini..

RESEPI ASAM PEDAS

1 ekor ikan patin/tenggiri ataupun apa2 ikan yang sesuai la
4 ulas bawang merah (ditumbuk,kalau dah malas sangat blender je)
3 ulas bawang putih (ditumbuk ataupun diblender)
2 cm kunyit hidup (ditumbuk gak)
1 batang serai (dititik..korang jangan titik pakai pen lak)
3 batang daum kesum
1 bunga kantan (dibelah dua)
1/2 mangkuk kecil air asam jawa
3-4 sudu lada kering (yang telah diblender)
1 1/2 mangkuk air biasa
 garam dan gula..ikot sesuka hati korang..
minyak masak..
letak belacan sikit..jangan letak banyak2 k..gatal hidung nanti..

 
cara-caranya:

Mula-mula panas kan minyak..bila dah panas tu..masukkan lah serai..jangan masuk sampai serumpun lak..masukkan gak bawang merah,bawang putih, dan cili kering yang dah blend tu tadi.. tak lupa juga si kunyit dan si belacan tu..pas tu korang kasi tumis sampai naik baunya..

Bila dah naik bau tu..masukkan air asam jawa,kalau mak aku,dia tambah lada hitam sikit..then korang kacau lah sampai mendidih..

Masa tengah mendidih tu gak..korang letak laa daun kesum dan bunga kantan dalam tu..then korang kasi kacau lagi..pastu masukkan air..tolong laa jgn masuk kan sebaldi k..sebab nanti kuah asam pedas korang akan jadi TERlebih sedap lak sampai tak TERmakan..Biarkanlah ia mendidih..

Last sekali, baru laa masukkan ikan,garam dan gula secukup rasa lidah korang..Biarkan ikan tu masak dulu ye..dah masak ikan tu, baru lah kita hidangkan.. SENANGKAN??


hanya hiasan si mata2

Meh kawin ngan aku meh..aku dah pandai masak asam pedas..hahaha..
resepi ni aku dedicate kan kepada ADIBAH YAAKOB..
oklahh..nanti kita sambung masak2 untuk masa akan datang ye..bye2..

p/s: Yehh..!! hazama jadi juara AKADEMI FANTASIA 9!!!!!!

 

0 bintang yang bersinar: